Här listar vi en praktisk och nödvändig checklista för dig som planerar- eller redan driver en e-handel. Det är viktigt att ha koll på många aspekter kring juridiken i ditt företag för att inte hamna i onödiga tvister. Oavsett om det gäller att ha koll på affärsmodell och bolagets struktur eller avtal och vilket ansvar du som företagare har gentemot kunder och affärspartners.
1. Affärsmodell och grundläggande struktur
- Definiera tydligt:
- Vad ni säljer (produkter/tjänster)
- Vilken målgrupp ni vänder er till (konsumenter eller företag)
- Vilket branschområde ni verkar inom
- Vilken roll ni har i värdekedjan (producent, återförsäljare, plattform etc.)
- Gör en juridisk genomlysning av affärsmodellen – är upplägget tillåtet och genomförbart enligt gällande lag?
- Kontrollera att alla nödvändiga tillstånd och registreringar finns på plats (ex. Bolagsverket, Skatteverket, Livsmedelsverket beroende på bransch).
2. Avtal och ansvar
- Säkerställ att ni har korrekta avtal med:
- Leverantörer
- Samarbetspartners
- Tjänsteleverantörer (logistik, betalning etc.)
- Kunder (allmänna villkor, returpolicy, köpvillkor)
- Identifiera era juridiska ansvar enligt:
- Konsumentköplagen
- Distansavtalslagen
- Produktsäkerhetslagen
- E-handelslagen
- Se till att era köpvillkor är tydliga och rättsligt korrekta – särskilt kring ångerrätt, reklamation och betalningsvillkor.
3. Varumärke och immaterialrätt
- Kontrollera att ert varumärke, logotyp och domännamn:
- Är registrerade eller skyddade från intrång
- Inte gör intrång i någon annans rättigheter
- Fundera över skydd för design, innehåll, bilder och annat material på sajten.
4. Marknadsföring
- Upprätta en marknadsföringspolicy som följer:
- Marknadsföringslagen
- Pris- och rabattregler
- Särskilda regler för riktad reklam till barn eller andra känsliga grupper
- Se till att all kommunikation är transparent, korrekt och inte vilseledande
- Om ni arbetar med influencers – använd avtal och tydlig reklammarkering
5. Dataskydd (GDPR)
- Upprätta en integritetspolicy som förklarar:
- Vilka personuppgifter ni samlar in
- Varför ni behandlar dem
- Vilken rättslig grund ni använder
- Hur ni lagrar, skyddar och raderar informationen
- Ha kontroll över:
- Vilka personuppgifter ni behandlar och i vilka system
- Vilka/vilken tredje part ni delar uppgifter med (ex. nyhetsbrevsleverantörer)
- Att ni har biträdesavtal på plats med alla som behandlar personuppgifter för er räkning
- Använd samtycke endast där det är lämpligt – undvik att luta er på samtycke i onödan
- Informera tydligt om cookies och använd cookie-banner där det krävs aktivt samtycke
- Om ni använder profilering eller beteendestyrd marknadsföring, utvärdera om samtycke krävs eller om intresseavvägning kan tillämpas
6. Löpande juridisk kontroll
- Gå regelbundet igenom:
- Uppdateringar i lagstiftning (särskilt inom konsumenträtt, digitala tjänster, GDPR)
- Nya affärsupplägg, kampanjer och tekniska lösningar
- Dokumentera interna rutiner kring GDPR och konsumentskydd
- Håll personalen informerad och utbildad i grundläggande juridik kopplad till e-handel


Lämna ett svar