• Om oss
  • Blogg
  • Kontakt
  • Integritetspolicy
  • Allmänna villkor
  • Instagram
  • Facebook
  • Twitter
  • Så hanterar du uppsägningar och omplaceringar vid arbetsbrist – en guide för e-handlare

    Så hanterar du uppsägningar och omplaceringar vid arbetsbrist – en guide för e-handlare

    juni 12, 2025

    Att driva e-handel innebär att ständigt anpassa verksamheten till marknadens krav – ibland även genom att minska personalstyrkan. När arbetsbrist uppstår, måste du som arbetsgivare följa tydliga juridiska regler. I detta inlägg går vi igenom vad du som e-handlare måste tänka på när uppsägningar eller omplaceringar blir aktuella, särskilt om delar av personalen är fackligt…

  • Avtalsgranskning för e-handlare – din juridiska trygghet i en digital vardag

    Avtalsgranskning för e-handlare – din juridiska trygghet i en digital vardag

    maj 28, 2025

    Att driva e-handel i dagens uppkopplade samhälle innebär många möjligheter – men också ett stort ansvar. Bakom varje smidig kundupplevelse finns en kedja av tekniska system, externa leverantörer, logistikpartners, betaltjänster och digitala plattformar. Gemensamt för dem alla? De styrs av avtal. Och dessa avtal måste granskas noggrant för att undvika ekonomiska överraskningar och juridiska konflikter.…

  • E-handlare – du bär det juridiska ansvaret, inte din plattform

    E-handlare – du bär det juridiska ansvaret, inte din plattform

    maj 25, 2025

    Mina erfarenheter av ett återkommande problem i branschen När jag drev mina e-handelsbolag antog jag, som så många andra, att de tekniska lösningarna jag betalade för också inkluderade ett visst mått av rättslig trygghet. Jag tänkte att om plattformsleverantören eller webbutvecklaren byggt ett system för kampanjer, nyhetsbrev, kontaktformulär och orderbekräftelser – då måste de troligtvis…

  • E-postkravet för e-handlare – en underskattad skyldighet med stora risker

    E-postkravet för e-handlare – en underskattad skyldighet med stora risker

    maj 22, 2025

    I takt med att allt fler konsumenter handlar på nätet så stärks också lagstiftarens krav på e-handlare. Ett sådant krav som ofta kanske glöms bort – men som kan få juridiska konsekvenser – är det så kallade e-postkravet. I korthet innebär kravet att: en e-handlare måste tillhandahålla en fungerande och synlig e-postadress där kunden kan…

  • Nya lagkrav för kundrecensioner – så påverkas du som e-handlare

    Nya lagkrav för kundrecensioner – så påverkas du som e-handlare

    maj 9, 2025

    Kundrecensioner är en av de viktigaste faktorerna för att bygga förtroende online. Men hur du samlar in och publicerar recensioner regleras numera i lag – och det gäller även dig som e-handlare. Från och med den 1 september 2022 gäller nya bestämmelser i marknadsföringslagen som direkt påverkar hur du får använda och visa kundrecensioner på…

  • Nya tillgänglighetskrav 2025 – Vad betyder det för dig som driver e-handel?

    Nya tillgänglighetskrav 2025 – Vad betyder det för dig som driver e-handel?

    maj 8, 2025

    Från och med den 28 juni 2025 gäller nya EU-regler som påverkar alla som säljer via nätet. Reglerna handlar om tillgänglighet – alltså att din webbshop ska fungera även för personer med olika typer av funktionsnedsättningar. Men vad betyder det i praktiken? Här ska jag försöka förklarar på ett enkelt sätt. Vad handlar det om?…

  • Förbered din e-handel för nya tillgänglighetskrav

    Förbered din e-handel för nya tillgänglighetskrav

    maj 4, 2025

    Från och med den 28 juni 2025 träder det så kallade Tillgänglighetsdirektivet i kraft. Det innebär nya juridiska krav på e-handlare att tillgänglighetsanpassa sina digitala tjänster. Vad innebär det i praktiken – och vad måste du göra? Här får du en komplett genomgång. Vad är Tillgänglighetsdirektivet? Tillgänglighetsdirektivet är Sveriges implementering av EU:s European Accessibility Act (EAA).…

  • Hur påverkar AI framtidens varumärken och e-handel?

    Hur påverkar AI framtidens varumärken och e-handel?

    april 28, 2025

    När smarta assistenter och automatiserade inköpssystem gör valet åt kunderna ställs nya krav på företagens marknadsföring – och på hur varumärken skyddas juridiskt. I detta inlägg tittar vi närmare på hur e-handelsstrategier måste anpassas i en värld där AI fattar besluten, och vilka nya varumärkesrättsliga frågor som uppstår. Inom e-handeln har det länge varit vanligt…

  • Googles GAD granskas – kan strida mot prisinformationslag

    Googles GAD granskas – kan strida mot prisinformationslag

    april 25, 2025

    Google Automated Discounts (GAD) är en funktion i Google Ads som innebär att produktpriser automatiskt kan justeras i realtid för att maximera försäljning och konverteringar.Genom att använda avancerad maskininlärning och algoritmer kan GAD sänka priser baserat på: Detta sker utan att e-handlaren själv behöver initiera kampanjer eller rabatter manuellt. Syftet med GAD Juridiska risker i…

  • Hur AI-förordningen påverkar e-handel – regler och risker

    Hur AI-förordningen påverkar e-handel – regler och risker

    april 10, 2025

    I takt med att tekniken utvecklas i rasande fart har artificiell intelligens (AI) blivit en central del av e-handelsbranschen. Från personliga rekommendationer till automatiserade kundtjänstlösningar förändrar AI hur vi handlar online och hur företag interagerar med sina kunder. Men vad innebär detta konkret, och hur kan e-handelsföretag dra nytta av AI för att ligga steget…

1 2
Nästa sida
  • Instagram
  • Facebook
  • Twitter