När en kund ångrar sitt köp i en webbutik och skickar tillbaka varan, är det inte alltid allt går som planerat. Returer som försvinner, skador på vägen, oklara returvillkor – det här är vanliga tvister inom e-handel. Men vad säger lagen egentligen om återbetalning vid returproblem?

I det här inlägget får du en tydlig genomgång av vad som gäller vid tvist om returer, återbetalning vid ångerrätt, och ansvar för returfrakt i e-handel.


Vad säger lagen om returer och återbetalning?

Enligt distansavtalslagen har konsumenten rätt att ångra ett köp inom 14 dagar från det att varan tagits emot. När ångerrätten utnyttjas korrekt ska säljaren:

  • Bekräfta att meddelande om ångrat köp har tagits emot.
  • Återbetala hela köpesumman, inklusive eventuell standardfrakt.
  • Göra återbetalningen inom 14 dagar.

Men här finns en viktig begränsning: säljaren får vänta med att återbetala tills varan har returnerats, eller tills konsumenten bevisar att varan har skickats tillbaka.


Vem ansvarar om returen försvinner?

En av de vanligaste frågorna inom e-handelsrätt är:
Vem ansvarar om returpaketet inte kommer fram?

Svaret är tydligt i lagens förarbeten och praxis:
Konsumenten bär risken för returen – fram till att den är tillbaka hos säljaren.

Det innebär att om paketet tappas bort på vägen, och konsumenten inte kan bevisa att det har skickats (t.ex. med kvitto eller spårningsnummer), är det inte säljaren som ska återbetala. Returansvaret ligger på kunden – såvida säljaren inte erbjudit kostnadsfri returfrakt.


Måste kunden betala returfrakten?

Ja – om säljaren har informerat om det i förväg, är det konsumenten som ska betala för returfrakten vid ångrat köp. Det är viktigt att det framgår tydligt i e-handlarens köpvillkor, annars riskerar säljaren att få stå för frakten ändå.

Tips till e-handlare: Se till att information om returvillkor, kostnader och ångerrätt är tydligt presenterade före köpet.


Vad gäller vid reklamation?

Vid fel på varan gäller istället konsumentköplagen. Då har konsumenten rätt till exempelvis omleverans, prisavdrag eller återbetalning. Här gäller att:

  • Säljaren ska stå för returfrakten vid reklamation.
  • Konsumenten ska inte behöva betala något extra för att få en felfri vara.
  • Återbetalning ska ske inom skälig tid, oftast inom 30 dagar.

Det är alltså stor skillnad mellan en ångerrättsretur och en reklamation.


Vad händer om det blir en tvist?

Om säljaren och konsumenten inte är överens om returens status eller återbetalning kan konsumenten:

  • Anmäla ärendet till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).
  • Använda EU:s tvistlösningsplattform (ODR) vid köp över gränserna.

ARN har flera gånger slagit fast att det är konsumenten som ska bevisa att returen skickats. Om detta inte går, får konsumenten som regel inte tillbaka sina pengar.


Så minskar du risken för retur-tvister i din e-handel

Här är några praktiska tips till dig som driver e-handel:

Erbjud spårbar returfrakt – gärna med förifylld returetikett.
Förtydliga returvillkoren på din hemsida och i orderbekräftelsen.
Skilj tydligt mellan ångerrätt och reklamation i kundkommunikationen.
Dokumentera all kontakt med kunden om returer och reklamationer.

Ju tydligare och tryggare process du har, desto färre tvister uppstår – och desto bättre kundförtroende.


Sammanfattning – detta gäller vid återbetalning och returproblem

Typ av returVem betalar returfrakten?Vem ansvarar om returen försvinner?Ska säljaren återbetala?
Ångrat köp (ångerrätt)Konsumenten (om informerad)KonsumentenJa, om returen når säljaren
Reklamation (fel i vara)SäljarenSäljarenJa, alltid

Behöver du hjälp med e-handelsvillkor?

Vi på ehandelsratt.se hjälper dig att granska eller ta fram juridiskt korrekta returvillkor, köpvillkor, och mallar för konsumentinformation. Vi kan även bistå vid tvister om återbetalning eller reklamation.

Kontakta mig för rådgivning anpassad till just din e-handel.


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *